Cantalamessa: Crkva ne bi trebala biti zatvoreni dvorac koji ograđuje Evanđelje

Propovjednik Papinskog doma jutros je u dvorani Pavla VI., u prisutnosti Pape, imao treću adventsku propovijed u kojoj promišlja o ulozi Marije u Crkvi: “U posljednje vrijeme mnogo je učinjeno kako bi se povećala prisutnost žena u sferama odlučivanja u Crkvi a još mnogo toga tek treba učiniti”.

“Od žene rođen”. Upravo je o značenju i važnosti ovih riječi svetog Pavla (Galaćanima 4,4) kardinal Raniero Cantalamessa razvio treću adventsku propovijed, održanu jutros, 17. prosinca, u dvorani Pavla VI., u nazočnosti Pape Franje. Bila je to i prilika za razmišljanje o Marijinoj ulozi u Crkvi, u svjetlu Božje riječi i patrističke tradicije.

Propovjednik Papinskog doma osobito je naglasio da u Bibliji izraz “rođen od žene” označava pripadnost ljudskom stanju, koje se sastoji od slabosti i smrtnosti. “Dovoljno je pokušati izbaciti ove tri riječi iz teksta da bismo shvatili njihovu važnost”, istaknuo je manji fratar kapucin. Zapravo, zapitao se što bi Krist bio bez njih: “nebesko, bestjelesno ukazanje”. Čak je i anđela Gabrijela “poslao” Bog, ali da se “vrati u nebo kako je s njega i sišao”. Djevica je, pak, ta koja je Sina Božjega zauvijek “usidrila” za čovječanstvo i za povijest. I tako “u cijelom svemiru Marija je jedina koja se može obratiti Isusu istim riječima Oca nebeskoga: “Ti si sin moj, ja te rodih”.

Analizirajući nadalje izraz “rođen od žene”, Cantalamessa je primijetio da ga sveti Irenej čita u svjetlu Postanka 3,15: “Stavit ću neprijateljstvo između tebe i žene”. Marija se pojavljuje kao “žena koja rekapitulira Evu, majku svega živoga”. Ne radi se o “marginalnoj pojavi koja ulazi na scenu, a zatim nestaje u zraku”. To je smještanje “biblijske tradicije” koja počinje ženom “kćeri sionskom”, koja je “oličenje svega izraelskog naroda”, a završava ženom “odjevenom u sunce s mjesecom pod nogama” iz Otkrivenja (12, 1) koja predstavlja Crkvu.

Štoviše, “žena” je “izraz kojim se Isus obraća svojoj majci u Kani i pod križem”. “Nemoguće je ne vidjeti vezu, u Ivanovoj misli, između dviju žena”: simboličke žene koja je “Crkva i stvarne žene koja je Marija”. Ta je poveznica ugrađena u Lumen gentium koji upravo iz tog razloga “govori o Mariji unutar konstitucije o Crkvi”.

S tim u vezi, propovjednik se osvrnuo na pitanje “dostojanstva žene”, primijetivši da je “u posljednje vrijeme učinjeno mnogo na povećanju prisutnosti žena u sferama odlučivanja u Crkvi i da još tek treba učiniti”. No prije svega inzistirao je na crkvenoj dimenziji pavlovske tvrdnje: “ako u punom smislu žena u Svetom pismu ukazuje na Crkvu – naglasio je – onda tvrdnja da je Isus rođen od žene implicira da on mora biti rođen iz Crkve danas”.

Prema Cantalamessi “moramo učiniti sve što je moguće” kako Crkva ne bi postala “komplicirani i pretrpani dvorac” koji sprječava Kristovu poruku da “izađe iz nje slobodan i radostan”. Znamo – prepoznao je – koji su to “zidovi podjele” koji mogu zadržati glasnika. Prije svega, to su zidovi koji odvajaju različite kršćanske Crkve jedne od drugih, zatim suvišna birokracija, ostaci besmislenih ceremonijala: ruha, zakoni i prijepori iz prošlosti, koji su sada postali ništa više od običnih krhotina”. No neminovno “dolazi trenutak kada se shvati da sve te prilagodbe više ne odgovaraju trenutnim potrebama, štoviše da predstavljaju prepreku”. I stoga, rekao je kardinal, “moramo imati hrabrosti da ih srušimo i vratimo zdanje u jednostavnost i linearnost njezina podrijetla, s obzirom na njihovo ponovno korištenje” (l’osservatore romano; vatican news; fratellanza.net).

Hvala što ste pročitali ovaj tekst. Ako želite pratiti slične sadržaje, pozivamo vas da zapratite naš WhatsApp kanal fratellanza.net klikom OVDJE ili našu Fb stranicu klikom OVDJE.