Danas je Dikasterij za nauk vjere, na čelu s kardinalom Víctorom Fernándezom, izdao deklaraciju koju će dugo pamtiti LGBTQ ljudi. Pod naslovom „Fiducia Supplicans“ (od prve dvije riječi na latinskom, što na engleskom znači „Supplicating trust“), deklaracija otvara vrata, po prvi put, za službene blagoslove istospolnih parova od strane službenika crkve, nešto što već dugo priželjkuju LGBTQ katolici te njihove obitelji i prijatelji.
James Martin
Deklaracija također uključuje veće promišljanje o blagoslovima u katoličkoj tradiciji i upozorava da se blagoslovi za istospolne parove i druge u „neregularnim“ zajednicama trebaju obavljati na način da se ti blagoslovi ne miješaju sa sakramentalnim brakom ili da se sugerira liturgijski obred. Ali i uz te odredbe, ovo je veliki korak naprijed za LGBTQ katolike.
„Upravo u tom kontekstu može se razumjeti mogućnost blagoslova parova u neregularnim situacijama i istospolnih parova bez službene potvrđivanja njihovog statusa ili promjene na bilo koji način trajnog učenja Crkve o braku“, napisao je kardinal Fernández u dokumentu koji ima odobrenje pape Franje.
Zašto je ovo veliki korak? Prvo, to je prvi put da jedan vatikanski dokument s takvom pastoralnom brigom tretira istospolne parove. To označava dramatičan pomak u odnosu na „odgovor“ dikasterija (tadašnje kongregacije) prije dvije godine, koji je rekao da svećenici i đakoni ni pod kojim uvjetima ne mogu blagoslivljati istospolne parove jer „Bog ne može i ne blagoslivlja grijeh“. Osim toga, „deklaracija“ je sadržajnija i, prema tome, mjerodavnija od „odgovora“, koji obično odgovara na specifičnije pitanje (zvano „dubium“) i užeg je opsega. (Za određeni kontekst, „Dominus Iesus“ značajan dokument o drugim kršćanskim konfesijama i drugim religijama, objavljen 2000., također je bila deklaracija.)
Postojala je široka reakcija na taj „odgovor“, kao što se u novoj deklaraciji zamjećuje na početku. Posebno, LGBTQ osobe te njihovi prijatelji i obitelji smatrali su da je fokus na takve veze kao grešne ignorirao ili odbacio njihovo iskustvo voljenih, predanih i samopožrtvovnih istospolnih veza. Izvješća u to vrijeme također su sugerirala da je sam papa Franjo nezadovoljan tom izjavom, te da je na kraju osoba odgovorna za njezino objavljivanje smjenjena iz ureda Kongregacije za nauk vjere. Dakle, vatikanski pastoralni pristup istospolnim parovima (kao i drugim parovima koji nisu sakramentalno vjenčani) jasno se promijenio u posljednje dvije godine.
Deklaracija je također u skladu s pismom koje je papa Franjo napisao kardinalu Fernándezu kada je postavljen za novog prefekta Dikasterija za nauk vjere, u kojem ga je papa potaknuo da podrži „skladan rast“ u teologiji i, citirajući „Evangelii Gaudium“, primijetio je da sama Crkva „raste u svom tumačenju objavljene Riječi i u svom razumijevanju istine.“ Mnogi su promatrači to vidjeli kao novi način razumijevanja uloge Dikasterija za nauk vjere, koji se posljednjih desetljeća više bavio odgovorima na pogreške.
Drugo, možda ćete s nekih strana čuti da se „ništa nije promijenilo“. To me podsjeća na mog profesora crkvene povijesti, Johna W. O’Malleya, S.J., koji je rekao da kada se crkveno učenje promijeni, najčešći uvod je „Kao što je Crkva uvijek učila…“
Ovdje se uvid oca O’Malleyja očituje na malo drugačiji način. Neki katolici protive se bilo kakvim koracima prema većoj uključenosti LGBTQ osoba u životu Crkve. Vidjeli smo nešto od ovoga tijekom Sinode o sinodalnosti, gdje sam bio član s pravom glasa, uz značajno protivljenje s određenih strana čak i upotrebi izraza LGBTQ. Dakle, za neke će ova deklaracija (iako precizira da blagoslovi ni na koji način ne smiju izgledati kao bračni obred) biti prijeteća i stoga će biti u iskušenju reći: „Ništa se nije promijenilo.“
Ali mnogo toga se zapravo promijenilo. Prije nego što je ovaj dokument izdan, nije bilo dopuštenja da biskupi, svećenici i đakoni blagoslivljaju parove u istospolnim zajednicama u bilo kojem smislu. Ovaj dokument utvrđuje, uz određena ograničenja, da to mogu.
Naravno, neki mogu reći da postoje mnoga ograničenja (kao što je gore navedeno), dok će drugi primijetiti da su na nekim mjestima (najznačajnije u njemačkoj Crkvi) ti blagoslovi već bili dosta rašireni. (Jedan njemački biskup rekao mi je tijekom Sinode da je on sam blagoslovio parove izvan svoje katedrale.) Promjena je u tome što su ti blagoslovi sada službeno odobreni od strane Vatikana. Danas, uz određena ograničenja, mogu obaviti javni blagoslov istospolnog para. Jučer nisam mogao (americamagazine.org; fratellanza.net).