Glumac i redatelj Mel Gibson bio je u vijestima ovog tjedna kada su se pojavile glasine da će ovog proljeća započeti snimanje nastavka njegovog filma iz 2004. “The Passion of the Christ”. Taj je film, koji je sam producirao, zaradio preko 600 milijuna dolara diljem svijeta. To je nezavisni film s najvećom zaradom svih vremena.
Jim McDermott | America Magazine
Međutim, to nije bilo jedino pojavljivanje gospodina Gibsona u vijestima ovog tjedna: 9. siječnja, Krewe of Endymion, koji je domaćin jedne od tri najveće parade Mardi Gras u New Orleansu, poništio je – nekoliko sati nakon što je to objavio – svoj poziv da on bude njihov co-grand marshal. Krewe je objasnio da je njihova objava odmah naišla na široku negativnu reakciju, uključujući prijetnje, te su svoju odluku donijeli zbog brige za sigurnost svih uključenih.
Priča o Endymionu posljednja je u dugom nizu ružnih trenutaka vezanih za Gibsona, proizašlih iz antisemitskih komentara koje je davao javno i navodno privatno tijekom mnogo godina. A Endymionova odluka da mu oda počast otvara važna pitanja o oprostu i odgovornosti.
Kakav otac takav sin
U određenom smislu, problemi Mela Gibsona počinju s njegovim ocem Huttonom, “Jeopardy-em!” velikim šampionom iz Peekskilla, N.Y., koji se sa suprugom i desetero djece preselio u Irsku, a zatim, nakon ozljede na poslu 1968. u Australiju.
Hutton Gibson je bio katolik, ali žestoki protivnik svega što je imalo veze s Drugim vatikanskim koncilom, idući tako daleko da je svakog papu od Ivana XXIII. nadalje označio heretičkim “antipapom”. Gibson je također bio bijesni antisemit. U intervjuu iz 2004. zanijekao je da se holokaust ikada dogodio, rekavši da su nacisti “znali kako raditi stvari, i da su naumili ubiti šest milijuna Židova, to bi i učinili. Ali sve o čemu čujemo su preživjeli holokausta.” Godinu dana prije toga rekao je The New York Times Magazinu da je Drugi vatikanski koncil bio “masonska urota koju podržavaju Židovi”.
Poput svog oca, Mel Gibson odbacuje modernu Katoličku crkvu i sebe smatra sedevakantističkim katolikom [doslovno, “Sveta Stolica je upražnjena”]. “Ništa nije bilo loše u Katoličkoj crkvi prije reformi Drugog vatikanskog koncila”, rekao je Mel Gibson, koji je imao šest godina kada je započeo Drugi vatikanski koncil, tijekom novinarske turneje povodom filma “Otac Stu” prošle godine. “Nije to trebalo popravljati. Išlo je prilično dobro”, dodao je. Gibson je izgradio vlastitu crkvu u Agoura Hillsu (nedaleko od Malibua), Crkvu Svete Obitelji, u kojoj se održavaju liturgije, ali nema veze s Katoličkom crkvom.
Gibsonova povijest također je obilježena nizom antisemitskih izjava sličnih izjavama njegova oca. Godine 2013. imao je intervju s republikanskom spisateljicom govora Peggy Noonan za Reader’s Digest. Isječci iz tog intervjua koji su kasnije objavljeni pokazali su kako Gibson sumnja u broj Židova ubijenih u holokaustu: “Kad je rat završio rekli su da ih je bilo 12 milijuna. Potom ih je bilo šest. Sada četiri. Mislim, to je takva igra brojeva”.
Za razliku od svog oca, Gibson je priznao da se holokaust dogodio. No tvrdio je da je to samo jedan od brojnih gubitaka života. “Drugi svjetski rat ubio je desetke milijuna ljudi. Neki od njih bili su Židovi u koncentracijskim logorima”, rekao je gđi Noonan. “U Ukrajini je nekoliko milijuna umrlo od gladi između 1932. i 1933. Tijekom prošlog stoljeća u Sovjetskom Savezu umrlo je 20 milijuna ljudi”, dodao je.
Drugi su opisivali da je Gibson privatno zbivao šale o holokaustu. Glumica Winona Ryder ispričala je priču o Gibsonu koji joj je prišao na zabavi 1990-ih i pitao je je li ona “oven dodger”. (Također je pogledao njezinog prijatelja, koji je bio homoseksualac, i upitao: “Uh, čekaj, hoću li dobiti sidu?”).
Scenarist Joe Eszterhas koji je s Gibsonom radio na filmskoj verziji biblijske Knjige o Makabejcima, napisao je pismo Gibsonu 2012. nakon što je projekt otkazan, nabrajajući mnoge antisemitske stvari koje je Gibson rekao tijekom njihova zajedničkog rada: njegovu upotrebu riječi kao što su “Hebes”, “oven-dodgers” i “Jewboys” za označavanje Židova; nazivajući holokaust “mostly a lot of horseshit” i inzistirajući na tome da se Tora “osvrće na žrtvovanje kršćanskih beba i dojenčadi”, što je tvrdnja iznesena u antisemitskim “Protokolima sionskih mudraca”.
“Rekao mi je da su majke posljednjih trojice papa Katoličke crkve bile Židovke te da postoji židovsko-masonska urota da se uništi Katolička crkva”, napisao je gospodin Eszterhas.
‘Muka Kristova’
Godine 2004. Gibson je objavio svoj film “The Passion of the Christ”, za koji je rekao da bi trebao “izreći istinu” o smrti Isusa iz Nazareta. Prije objavljivanja filma, voditelj znanstvene skupine koju su sazvali Židovska liga protiv klevete i Konferencija katoličkih biskupa SAD-a objavio je izjavu u kojoj je rekao da njegova skupina smatra da je scenarij “jedan od najproblematičnijih tekstova povezanih s antisemitskim potencijalom koji je netko od nas vidio u 25 godina”.
Gibsonovi izvori za film uključivali su knjige dviju redovnica čiji su tekstovi bili ispunjeni antisemitskim frazama. Jedna od njih, s. Anne Catherine Emmerich, “bila je njemačka stigmatičarka s početka 19. stoljeća koja je često opisivala Židove s kukastim nosovima”, napisali su rabin Marvin Heir i Harold Brackman iz Centra Simon Wiesenthal u The Los Angeles Timesu. Ona je “govorila o viziji koju je imala u kojoj je iz čistilišta spasila staricu Židovku koja joj je priznala da su Židovi davili kršćansku djecu te koristili njihovu krv u obdržavanju svojih rituala”. Ta se tvrdnja koristila za poticanje nasilja nad Židovima kroz njihovu povijest, uključujući i naciste.
Nakon što je film izašao, Liga protiv klevete je napisala: “Bojimo se posljedica ovog filma. Bit će mnogo ljudi koji nisu toliko upoznati s evanđeoskim tekstovima i mogli bi povjerovati da sve što vide na filmu potječe izravno iz Novog zavjeta”.
“Također smo zabrinuti za one koji su već nepovoljno raspoloženi prema Židovima i koji će to iskoristiti da raspiruju vatru mržnje”, rekli su. I upravo se to dogodilo. NBC News izvijestio je o Arapima koji su vidjeli film i vjerovali da “razotkriva laži Židova”. A u Sjedinjenim Američkim Državama, nakon četiri godine u kojima su se zločini iz mržnje protiv Židova smanjili ili ostali isti, napadi su se opet povećali.
Prije izlaska filma, nacionalni direktor A.D.L.-a Abraham H. Foxman zamolio je Gibsona da na kraju uključi poruku koja bi “preklinjala vaše gledatelje da ne dopuste da film okrene neke prema strasti mržnje”. Gibson je samo odgovorio kako se nada da će A.D.L. i on “biti primjer” pokazivanja “ljubavi jednih prema drugima unatoč našim razlikama”. (Neki kritičari osporavali su optužbe za antisemitizam.)
Uhićenje
Dvije godine nakon što je “Muka Kristova” izašla, Gibsona je zaustavio zamjenik šerifa L.A.-a zbog sumnje da je vozio pod utjecajem opijata. Gibson je postao ratoboran prema časniku i dao niz antisemitskih primjedbi, uključujući “Židovi su odgovorni za sve ratove na svijetu”. Zatim je upitao časnika je li on Židov.
Gibson je dan nakon incidenta dao izjavu preko svog publicista, rekavši: “Ponašao sam se kao osoba potpuno van kontrole kada sam uhićen, i rekao sam stvari za koje ne vjerujem da su istinite i koje su vrijedne prezira. Duboko se sramim svega što sam rekao i ispričavam se svima koje sam možda uvrijedio”.
No od tada je Gibson uglavnom umanjivao incident, nazivajući ga jednostavno “nesretnim” 2016. i žaleći se da je on bio žrtva. “Bio sam nezakonito snimljen od strane beskrupuloznog policajca koji nikada nije procesuiran za taj zločin”, rekao je za Variety. “A onda su to javno objavili – on radi profita, i članovi – nazvat ćemo ih medija. Dakle, nije pošteno”.
Zapravo, kako je izvijestio Forward 2020. godine, na tog su službenika — koji je doista bio Židov — njegovi nadređeni vršili pritisak “da ukloni antisemitske primjedbe iz Gibsonova izvješća o incidentu”. On je to odbio, a ubrzo nakon toga počeli su ga zaobilaziti za promaknuća. Nakon što je tužio odjel i dobio nagodbu, otpustili su ga, prisilivši ga da ponovno tuži odjel policije kako bi ga vratili na posao.
Zašto je to još uvijek problem?
U tom istom intervjuu za Variety, Gibson je ustvrdio: “Ne razumijem zašto je to nakon 10 godina problem”.
“Za jednu epizodu u stražnjem dijelu policijskog automobila s osam duplih tekila,” rekao je, “da to na neki način diktira sav posao, životni posao i uvjerenja i sve ostalo što imam i održavam za svoj život je stvarno nepravedno”.
No nije postojala samo jedna epizoda. U međuvremenu, incidenti antisemitizma u Sjedinjenim Američkim Državama porasli su za 34 posto samo u prošloj godini, na prosječno više od sedam dnevno. “Ovo je najveći zabilježeni broj od 1979.”, napisala je Anti-Defamation League u New Orleansu kao odgovor na poziv Endymiona, “kada je A.D.L. počeo pratiti takve incidente”.
A.D.L. izvješće o antisemitskim stavovima u Sjedinjenim Državama objavljeno u četvrtak također je otkrilo da “više od tri četvrtine Amerikanaca (85 posto) vjeruje u barem jedan antižidovski trop”, što je skok od golemih 24 posto u manje od četiri godine. Matt Williams, dopredsjednik ADL-ovog Centra za istraživanje antisemitizma, rekao je za The Washington Post da američki stavovi sve više odražavaju “antisemitizam u njegovom klasičnom obliku… gdje su Židovi previše tajnoviti i moćni, radeći protiv interesa drugih”.
Zato je – vraćajući se na početak ovog teksta – pozvati nekoga tko je opetovano davao antisemitske primjedbe da ima visoko javnu ulogu u glavnoj gradskoj funkciji (i to naizgled katolika) služi normalizaciji tog ponašanja. Šalje poruku da ti stavovi ili nisu velika stvar ili su legitimni.
Rekavši da je poništio svoj poziv iz sigurnosnih razloga, Endymion – čija novija povijest uključuje dijeljenje blackface figurica – čini se da je namjeravao potaknuti još više neprijateljstva prema židovskom narodu. Kao što su A.D.L. dužnosnici napisali: “Okriviti javnost za njihovu reakciju na Kreweov pogrešan izbor je uvreda za stanovnike New Orleansa i sve koji se protive netrpeljivosti i mržnji”.
Već godinama Gibson govori da je vrijeme da mu ljudi oproste, da je smatrati ga odgovornim za komentare od prije desetak ili više godina smiješno i nepošteno. Nema sumnje da neki katolici i drugi osjećaju isto u ovom trenutku. Misle da je “vrijeme odradilo svoje”.
Ali iskupljenje se ne zaslužuje čekanjem da se vidi kakav će utjecaj imati vlastite pogreške, ono se zaslužuje stvarnim obavljanjem posla popravka. Gibson to još nije učinio. U međuvremenu, Židovi u Sjedinjenim Američkim Državama sve su više neshvaćeni i maltretirani. U takvoj klimi, držanje Gibsona kao vođe nije samo pogrešno, već je i opasno (america magazine; fratellanza.net).