Unatoč “ne” pape Franje o mogućnosti ređenja žena za đakonice tijekom intervjua za CBS News 20. svibnja, zagovornici i zagovornice đakonica i dalje su optimistični.
U intervjuu 24. travnja, papa Franjo je izjavio da trenutno nije otvoren za ređenje žena za đakonice. Na pitanje novinarke Norah O’Donnell hoće li djevojčica koja odrasta kao katolkinja ikada imati priliku postati đakon, papa je odgovorio: “Ne”. Franjo je pojasnio da su žene služile kao đakonice bez formalnog ređenja, naglašavajući njihovu ulogu unutar crkvenih redova.
Zagovornice đakonica, poput Kate McElwee iz Konferencije za ređenje žena, bile su iznenađene i razočarane Papinom izjavom. McElwee je izrazila tugu što papa mladim djevojkama poručuje da nikada neće biti jednake u Crkvi niti će moći slijediti svoj poziv od Boga.
Sociologinja Tricia Bruce, autorica studije “Called to Contribute,” naglašava da su mnoge predane katolkinje izrazile bol zbog isključenosti. Njena istraživanja pokazuju da mlađe žene u službi izražavaju optimizam i nadu da će Crkva prepoznati njihov doprinos, dok starije žene osjećaju tugu i razočaranje.
Papa Franjo je tijekom svog pontifikata postavio dva povjerenstva za proučavanje povijesti žena đakonica. Posljednje povjerenstvo osnovano je u travnju 2020., a pitanje đakonicaa uključeno je u teme Sinode o sinodalnosti koja će se održati u listopadu 2024. i ponovno u srpnju 2025.
Phyllis Zagano, članica prvog povjerenstva, zabrinuta je da bi Papina izjava mogla utjecati na sinodalni proces, dok Casey Stanton iz skupine Discerning Deacons smatra da Papina odluka može biti u suprotnosti s tekućim konzultativnim procesom Crkve.
Ipak, zagovornici vjeruju da razgovor o ženama đakonicama nije završen. Tricia Bruce, koja je nedavno imenovana konzultanticom u Vatikanu, smatra da Papa možda samo označava trenutni stadij rasprave. Tricia je izjavila da Papa Franjo svojim odgovorom poštuje trenutnu strukturu Crkve, ali je izrazila zahvalnost na njegovoj spremnosti za otvoren dijalog.
Đakon Federico Guillermo “Memo” Rodriguez iz Los Angelesa već vidi žene kako obavljaju đakonski rad i ističe da je stalni đakonat ponovno uspostavljen prije nešto više od 50 godina, što je kratko vrijeme za Crkvu.
Zagovornici đakonica često navode sv. Febu iz Pavlove Poslanice Rimljanima kao biblijski dokaz ženskih đakona u ranoj Crkvi. Casey Stanton vjeruje da Papa možda odbija đakonice u borbi protiv klerikalizma, ali naglašava potrebu za sakramentalnom milošću u službi.
Stanton, majka troje djece, smatra da bi ređenje majki kao đakonica pomoglo u borbi protiv klerikalizma. Izrazila je želju da papa Franjo više sluša žene koje osjećaju poziv na ređenje.
Kate McElwee iz Konferencije za ređenje žena šokirana je nedostatkom pastoralne skrbi Pape prema ženama i potiče ga također da posluša priče žena koje iskreno osjećaju poziv na ređenje. McElwee i njen tim trenutno pružaju podršku članicama koje se osjećaju razočarano, izdano i tužno, ali planiraju nastaviti svoj rad.
Rodriguez naglašava da su Papine izjave dane u intervjuu, a ne u službenom crkvenom dokumentu, i poziva katolike da nastave razmatrati pozive žena na ministerijalnu službu dok slušaju Papinu učiteljsku vlast.
U Crkvi negativan odgovor sada može trajati dugo ili se promijeniti s vremenom, ističe Rodriguez, naglašavajući važnost služenja Božjem narodu u zajedništvu s Katoličkom crkvom (ncronline.org; fratellanza.net).