Jedan je Bog stvorio svijet, Stari zavjet dio je kršćanske Biblije, a četiri evanđelja jednako su sveta: ono što danas zvuči kao temeljno znanje nipošto nije odlučeno u drugom stoljeću. Činjenica da su ti kršćanski temeljni sadržaji prevladali nije samo zasluga Ireneja iz Lyona (oko 140.-200.).
Odrastao je u trgovačkoj metropoli Smirni (današnji Izmir u Turskoj), gdje mu je učitelj bio već vrlo stari učenik apostola Polikarpa iz Smirne. Irenej se preselio u galski Lugdunum (današnji Lyon u Francuskoj) i postao službenik lokalne zajednice koja govori grčki. Progon tamošnjih kršćana preživio je samo zato što je istovremeno bio i u Rimu kao poslanik. Irenej je potom naslijedio svog pogubljenog prethodnika Potina kao biskup Lyona.
Dobrih deset godina kasnije vratio se u Rim da, prema svom imenu (hrvatski: „miroljubivi“), posreduje u takozvanom uskršnjem sporu. Viktor, rimski biskup, želio je isključiti biskupe Male Azije zbog njihova različitog kalendara po kojemu su slavili svetkovine. Irenej je bio uvjeren da svakoj mjesnoj Crkvi treba dopustiti da sama odlučuje o onome što ne dovodi u pitanje vjeru.
Prava tema njegova života ipak je bio obračun s gnosticizmom, koji je bio raširen i među kršćanima. Njihovi su sljedbenici odbacivali materijalni svijet, razdvajali su Boga stvoritelja i Boga otkupitelja te nisu željeli imati ništa sa Starim zavjetom. Bilo im je dovoljno prihvatiti Evanđelje po Luki. U svom velikom djelu „Protiv krivovjerja“ u pet tomova Irenej pobija ova krivovjerja: Stvorenje je sveto i u Kristu Bog nije želio zatomiti ljudsku narav, nego obnoviti izgubljeno jedinstvo s Bogom.
Irenej je također napisao svoju danas najpoznatiju rečenicu: „Život u čovjeku je Božja slava, život čovjeka je vizija Boga.“ To mogu razumjeti samo oni koji čuvaju jedinstvo Svetoga pisma.
Irenej se suprotstavio tajnom kultu gnosticizma javnim načelom „apostolskog nasljeđa“ u Crkvi. Za sustavnu obranu vjere dobio je počasni naziv „Otac dogmatike“. Prema Jeronimu i Grguru iz Toursa, Irenej je mučenički umro oko 200. godine. Danas ga se štuje kao crkvenog oca na Istoku i Zapadu. Spomendan mu je 28. lipnja (katholisch.de; fratellanza.net).