U nedjelju 11. lipnja je u HRT-ovoj emisiji Nedjeljom u dva gostovao riječki nadbiskup Mate Uzinić, koji je nedavno u više navrata istupio u javnosti zbog slučajeva svećeničke pedofilije u Katoličkoj crkvi u Hrvatskoj. Uzinić kritički progovara o Crkvi kad se govori o slučajevima pedofilije među svećenicima.
Na početku emisije Stanković je pitao Uzinića kad je prvi put čuo za seksualna zlostavljanja maloljetnika u Crkvi. “Prvi put sam čuo za to kad se počelo govoriti o slučajevima u Americi, Crkva se tada počela otvarati”, rekao je Uzinić dodavši da je u početku bio skeptičan i kako mu je bilo teško povjerovati da bi netko tako mogao zloupotrijebiti svećeničku službu.
“Glasine sam čuo i prije nego što sam došao u Riječku nadbiskupiju, one su kružile među nama u Crkvi. Nisam znao konkretne podatke prije nego što sam preuzeo Riječku nadbiskupiju, kad sam dobio sve dokumente koji su bili u tajnom arhivu”, rekao je Uzinić.
“Bilo je šokantno”
“Kad sam u ovom prvom slučaju pročitao priznanje osobe koja je bila optužena, da se to događalo djeci od 6 do 13 godina… Način na koji on to opisuje, to je zaista šokantno. Bilo me sram dok sam čitao te stvari. Znao sam da imam dužnost obavijestiti Svetu Stolicu i da moram obavijestiti javnost o tome”, rekao je.
Stanković ga je potom pitao kako Bog dozvoljava takve stvari, i to od onih koji bi ga trebali predstavljati.
“Ja to ne mogu razumjeti. Bog nam je dao slobodu i ne može nas ograničiti kao slobodna bića. Stvorio nas je s mogućnošću da možemo birati zlo. Nije mi jasno kako netko može govoriti da služi Bogu i onda raditi takve stvari. Isus je toga bio svjestan. Ima jedna rečenica koja objašnjava ovo što se događa: ‘Onaj tko sablazni jednog od najmanjih, bilo bi mu najbolje da sveže mlinski kamen i baci se u more'”, rekao je Uzinić.
“Ti ljudi su trebali služiti Bogu i braniti i štititi tu djecu, a oni su iskoristili tu djecu da bi zadovoljili svoju pohotu”, rekao je Uzinić. “Želeći štititi instituciju i one koji su predstavnici te institucije, zaboravili smo da nismo mi ta institucija, nego smo zajednica Božjeg naroda u kojoj prednost imaju oni koji su mali. Velika kriza Crkve je to što je Crkva, želeći štititi sve, štitila one koji su činili zlo”, rekao je pa komentirao svoje suze na press konferenciji o slučajevima pedofilije u Crkvi.
“Plakao sam jer sam izgubio kontrolu, a to nije dobro”
“Mislim da nije problem to što sam plakao, nego što sam izgubio kontrolu nad svojim osjećajima. Zato sam rekao da bih volio da nisam zaplakao, nije dobro kad netko izgubi kontrolu i kad ga preplave osjećaji i kad mora grcati u suzama. Možda je to terapeutski dobro, ali meni je pred drugima to učinilo neugodu. Ne radi se o nekoj muškoj ideji da muškarci ne plaču. Žao mi je što neki kažu da je to gluma jer nije bila gluma”, rekao je Uzinić pa komentirao činjenicu da je presicu o pedofiliji održao tek nakon što su o tome izašli tekstovi u Nacionalu.
“Da, to je točno da su me ti tekstovi ubrzali. Čim sam saznao za te slučajeve, rekao sam da oni moraju biti objavljeni u javnosti. Smatrao sam da to treba, ali nije dobro da na ovaj način izlazimo parcijalno”, rekao je Uzinić.
“Neki biskupi su mi rekli da nije trebalo izlaziti u javnost s imenima”
“Prije mene je bilo slučajeva u Đakovačkoj biskupiji, sutra će vjerojatno biti negdje drugdje. Moj stav je da kao HBK moramo istražiti sve slučajeve i izaći zajedno. U javnosti postoji dojam da u Crkvi toga ima puno, a mi u Crkvi imamo dojam da toga nema toliko, ali ni jedni ni drugi ne znaju pravu istinu. Ustrajat ću da se to istraži, zasad su biskupi dali pristanak da povjerenstvo HBK istraži sve i nakon toga bismo izašli s tim podacima u javnost”, dodao je.
“Dakle, da, pisanje medija je utjecalo da sam i ja izašao s tim prije, mislio sam da je najbolje da izađem van, i to široko da bih zaustavio glasne koje se šire. Mnoge informacije koje je Nacional objavio nisu istina, ima pomiješanih istina s poluistinama i dodatno se komplicira situacija. Zato sam smatrao da je važno izaći s cjelovitom istinom”, rekao je.
“Volio bih da moje kolege biskupi izađu javno i s kritikama i s pohvalama”
“Volio bih da moje kolege biskupi izađu javno i s kritikama i s pohvalama. Neki su mi rekli da me ne podržavaju i da nije trebalo izlaziti u javnost s imenima, rekli su mi da na taj način ne štitim svoje svećenike”, rekao je dodavši kako “neki biskupi ne smatraju da je ovaj način izlaženja u medije pravi način suočavanja s tim problemom”.
“Neki smatraju da ja želim tako medijski sebe eksponirati. To nije tema s kojom bi itko pametan želio ući u medije, ali je to tema o kojoj moramo govoriti na svim razinama. Moramo poslati poruku da su žrtve na prvom mjestu i da nećemo tolerirati takvo ponašanje među svećenicima”, dodao je.
“Što znači biti ljevičar? Slijedim evnađelje”
“Prije izlaska u medije sam sve slučajeve dao našem pravniku, oni su to sve pregledali i nisu našli nikakve nedostatke da sam nešto propustio napraviti. Naravno, neke stvari su se mogle raditi brže”, rekao je nadbiskup Uzinić.
“Ako biti svećenik ljevičar znači biti na liniji pape Franje, ako to znači poštovati i pomagati migrantima, ako to znači promatrati svakog kao brata i sestru, ako to znači pitati se ima li smisla inzistirati na nacionalnim temama i isticati samo svoje žrtve, a ignorirati svoje zločine, onda ja jesam ljevičar. Trebamo govoriti o zaštiti života od začeća do prirodne smrti, ali onda taj život uključuje i migrante, i umiruće, i osobe s demencijom”, rekao je Uzinić. Te kategorije u Crkvi nisu dobre, smatram da nastojim živjeti evanđelje.
“Ja sam svjestan da me zovu crvenim biskupom. Rijeka je isto crveni grad… Rijeka je grad svjedoka, svetog Vida mučenika, to je crvena boja mučeništva. Ja sam spreman na to, ali u smislu političkog opredjeljenja, mislim da se trebam suzdržati od toga. Ako se svrstam ili lijevo ili desno, ja se gubim kao pastir”, rekao je.
“Mislim da bi celibat trebao ostati, ali bi trebao biti slobodan izbor?”
“Neka istraživanja pokazuju da to nema veze jedno s drugim. Seksualni odnos sa ženskom osobom je jedno, pedofilija je nešto sasvim drugom. Neki pokušavaju povezati pedofiliju s homoseksualnošću, ali ni to nema veze jedno s drugim. To je težak poremećaj, naročito kad se radi o nama koji drugima govorimo kako bi trebali živjeti. Nismo bili dovoljno hitri po pitanju osude takvih stvari”, rekao je Uzinić.
“Mislim da bi celibat trebao ostati, ali bi trebao biti slobodan izbor. Moramo raspravljati o tome je li u budućnosti celibat održiv”, rekao je.
Koliko je teško u Crkvi prijaviti seksualno zlostavljanje? Kako promijeniti taj otpor?
“Rekao bih žrtvama da je važno prijaviti jer to može pomoći svima onima koji bi nakon njih mogli postati žrtve, neka im to bude poticaj bez obzira na strah i to što im je neugodno, važno je da se raskrinkaju zlostavljači. Crkva se pokušava nositi s tim, svugdje postoje crkvena povjerenstva za prijave takvih slučajeva”, rekao je Uzinić.
“Ako ne uspiju u svojoj biskupiji, neka probaju u nekoj drugoj, sigurno će uspjeti”, dodao je.
“Primijetio sam, prateći situaciju, da je nama u Crkvi najvažnije da sankcioniramo zlostavljača i da ga se ukloni. To se rješavalo tako da se zlostavljač isključi iz svećeničke službe, ali se ne napravi ništa da se utvrdi je li to zaista napravio i da se žrtvama daju nekakva prava koja im pripadaju, konkretno pravo na novčanu odštetu. Ali ako mi samo uklonimo zlostavljača, a ne stavimo u fokus žrtvu, onda i dalje ostaje žrtva. Tu ima problema i to moramo mijenjati. Nije dovoljno da netko više nije svećenik, on mora odgovarati za svaku žrtvu”, rekao je Uzinić.
“Ja sam i sam prijavljivao policiji sve slučajeve čim sam saznao za bilo koju sumnju u zlostavljanje, čak i prije nego što je to bilo utvrđeno kanonskom istragom. To je bila moja dužnost”, rekao je riječki nadbiskup.
Kako Uzinić komentira klečanje po trgovima?
“Radi se o nečemu što je uvezeno, to ima elemente političkog djelovanja. To znači da se molitva i klečanje zloupotrebljavaju za nešto drugo. Tu nije samo prisutna želja za vjerskim obraćenjem nego ima i elemenata političkog djelovanja. Naravno, ljudi imaju pravo na to. Mislim da bi se mi koji smo službeni voditelji Crkve trebali ograditi od toga jer bi to značilo da se Crkva koristi za političke ciljeve”, rekao je Uzinić.
“Ja se bojim da smo mi u Crkvi u Hrvatskoj, mi koji smo na određenim mjestima, da nismo dovoljno hrabri za ukazivanje na zloupotrebe vjere. Trebali bismo biti puno hrabriji, poštujući građanska prava svakoga, pa i vjernika, ne bismo smjeli dozvoliti da u tim stvarima, kad je u pitanju vjera, takve skupine vode nas i da oni više utječu na nas nego obrnuto. Mi bismo zapravo trebali učiniti da poruka evanđelja ne bude kompromitirana”, rekao je.
“To se osobito vidjelo u vrijeme covida, kad je Crkva pokušavala biti na strani razuma, a mnogi vjernici, i ne samo vjernici, bili su vrlo nerazumni”, rekao je Uzinić.
O Prideu
“To nije nešto što je dio moje zajednice i ja nemam pravo biti kritičan prema pripadnicima neke druge zajednice, nemam im pravo propisivati kako će oni slati poruke. Kao što poštujem pravo katolika da izražavaju svoje stavove, tako i ovdje poštujem pravo”, rekao je riječki nadbiskup.
“Ja sam jednom polazeći od činjenice da su se neki smatrali isprovociranima i bili nasilni prema Prideu koji se održao u Splitu, osjećao sam se pozvanima reći ‘ako vas to provocira, odmaknite se’. Gej ljudi su među nama, trebamo ih naučiti poštovati i slušati, trebamo proširiti svoj šator da se i osobe drugih rodnih identiteta mogu priključiti Crkvi. Ja poštujem ljude i želim im biti brat, mi kršćani ne trebamo biti time isprovocirani, nego tražiti načine kako skupa s njima činiti bolje društvo, to je ono što ja želim”, rekao je.
O Hodu za život
“Tu dolazimo do istog stava kao i vezano za klečanje na trgovima. Ljudi imaju neke vrijednosti i bore se za njih. Ja sam za život od začeća do prirodne smrti. Ali meni se čini da takve manifestacije ne doprinose puno. Ne mislim da će se situacija s pobačajem promijeniti puno zbog takvih hodova”, rekao je Uzinić. Ako se zauzimamo za život, onda su to i životi migranata, i životi starijih, umirućih… U tome nastojimo u Rijeci pomoći.
“Čak i ako se pobačaj zabrani, situacija se neće riješiti i samo će porasti broj ilegalnih pobačaja. Jedini način da se to promijeni je evangelizacija. Mislim da ti hodovi nisu način na koji Crkva trebala djelovati”, rekao je Uzinić.
Bog se u Isusu utjelovio u čovjeka, ne u muškarca
Na pitanje o položaju žena u Crkvi Uzinić je rekao da su neke od njih na vrlo odgovornim službama u Riječkoj nadbiskupiji. “Ja nemam ovlast mijenjati katolički nauk o svećeništvu, ne mogu reći da se i žene mogu zarediti za svećenice, no to prepuštam onome tko ima ovlast da to mijenja. No to ne znači da žena ne treba biti cijenjena i da ne može biti na važnim mjestima, da je Crkva i sada ovakva kakv jest zatvorena za važniju i prisutniju ulogu žena”.
Na dodatno pitanje u Nu3 o ređenju žena i može li Bog progovarati i kroz ženu, Uzinić je rekao: “Ja doista nemam s tim problema, ali nije to nešto što ja mogu ili trebam odlučivati. Bog se u Isusu utjelovio u čovjeka, ne u muškarca. Uključeni su svi ljudi, sva stvorenja, u njegovo otkupiteljsko djelo. I svi dajemo, svatko na svoj način, doprinos njegovom poslanju” (hrt.hr; index.hr; fratellanza.net).