Veo šutnje. Zlostavljanje, nasilje, frustracije u ženskom redovničkom životu

Govor o redovnicama u našem društvu i medijima nije obilježen nekim velikim skandalima kao što je to često slučaj sa svećenicima. Velik broj redovnica na našem području svoje poslanje obavlja samozatajno, daleko od prevelike izloženosti svijetu, u sklopu župa ili unutar samostanskih zidina. Njihov unutarnji ustroj i život nije odveć poznat široj javnosti koja ih razaznaje uglavnom po redovničkoj odjeći. Ali ta šutnja kojom je obavijen život redovnica ponekad je obilježena njihovim glasnim i očajnim vapajima zbog seksulnog zlostavljanja, zlouporabe moći i savjesti koje doživljavaju na vlastitoj koži.

Ti vapaji konačno su počeli pomalo rastakati tu mučnu šutnju. Tako je u Italiji 2021. godine objavljena knjiga “Veo šutnje. Zlostavljanje, nasilje, frustracije u ženskom redovničkom životu[1] koju je napisao Salvatore Cernuzio, novinar news portala Svete Stolice – Vatican News. To je knjiga u kojoj su iznesena svjedočanstva jedanaest posvećenih žena koje su ušle u redovničke zajednice s plemenitim ciljem – slijediti Krista, a naišle su na dramatična iskustva i situacije zbog kojih su, neke od njih, bile primorane napustiti redovnički život.  

Jedanaest anonimnih priča zapravo sažima i predstavlja iskustva i brojnih drugih redovnica iz cijelog svijeta koje svakodnevno doživljavaju ponižavanje i omalovažavanje u svojim zajednicama, najčešće od svojih nadređenih koje posve pogrešno interpretiraju koncept vlasti i poslušnosti. “Poglavarica se ne smije postaviti kao apsolutni vladar, nego je osoba u službi zajednice. Ona predstavlja Boga u onoj mjeri u kojoj smatra sebi podređene kao one koje predstavljaju Krista. Ako maltretira sestru, maltretira Krista”[2]. Najviše zlostavljanja opisanih u knjizi je bilo učinjeno upravo pod krinkom Božje volje i poslušnosti, a zapravo se radilo o zloupotrebi moći poglavarica i odgajateljica koje su si dale za pravo odlučivati o svakom aspektu sestara (duhovnom, tjelesnom, emocionalnom, intelektualnom). 

Nerazumijevanje u bolesti i depresiji uzrokovanima samostanskim stilom života. Namjerno odugovlačenje intelektualne naobrazbe. Smatranje mladih sestara idealnom radnom snagom. Onemogućivanje prikladnog zdravstvenog osiguranja. Uskraćivanje hrane, odjeće i higijenskih potrepština. Kontroliranje pošte i susreta s ljudima. Zadiranje u duhovno vodstvo. Omalovažavanje. Uniformiranost koja ne dopušta različitost. Navezanost poglavarica na vlast i pojedine službe koje traju desetljećima. Pretjerani fizički rad. Nedostatak kvalitetne komunikacije. Rasizam i ponižavanje strankinja. Nedostatak empatije. Klerikalizam. Strogo obdržavanje krutih pravila. Seksualno zlostavljanje od strane svećenika. Izbacivanje iz zajednice bez opravdanog razloga i prethodnog razgovora. Psihičko zlostavljanje. Potreba traženja dopuštenja i za najmanje sitnice. Pristranost i favoriziranje. Manjak sinodalnosti. Zloporaba moći i savjesti. … 

Ovo su samo neki od detalja opisanih u svjedočanstvima ovih sestara. Nisu navedeni kako bi zagolicali maštu čitatelja nego svjesno, u skladu s ciljem s kojim je i izdana ova knjiga. Ona nas poziva da “pogledamo realnosti u lice i kažemo istinu, da tražimo moguće načine da brižno pratimo osobe koje pate u redovničkom životu ili koje su ga napustile i moraju se obnoviti”[3]. Jedna nit koja povezuje sudbine svih ovih bivših ili sadašnjih redovnica jest činjenica da su prilikom ulaska u zajednicu bile uvjerene da su sve ove, gore navedene stvarnosti, sasvim normalne i uobičajene za redovnički način života i da nasljedovanje Krista podrazumijeva takvu žrtvu i patnju. Svijest o posve drugačijem i ispravnom konceptu Bogu posvećenog života im se javila tek kad im tijelo, duša i duh više nije moglo izdržati pritisak takvog življenja. Ali tad je već bilo prekasno u nekim slučajevima.

Neke sestre, iako su duboko u sebi osjećale Božji poziv, narušenog fizičkog i psihičkog zdravlja bile su primorane napustiti zajednicu. Ali njihova životna drama se nastavlja jer su često prepuštene same sebi, daleko od svojih zemalja i obitelji, u nemogućnosti pronaći posao i smještaj. Redovnice koje napuste zajednicu smatra se problematičnima, nesposobnima i nedostojnima Božjeg poziva, uskraćuje im se bilo kakva materijalna potpora prilikom izlaska, a nerijetko se prekida svaki kontakt s njima. Stoga se mnoge od njih nakon izlaska nađu u teškim uvjetima, u redovima pučkih kuhinja, završe na ulici ili nekim prihvatilištima. Zbog doživljenih trauma pojedine se udalje u potpunosti od Crkve i vjerskog života, a u ekstremnim slučajevima završe i u lancu prostitucije kako navodi u uvodu ove knjige p. Giovanni Cucci (Papinsko Sveučilište Gregoriana) koji poziva crkvene zajednice na senzibilnost i brigu i o ovim žrtvama.

Sadržaj ove knjige zasigurno može pomoći u posvješćivanju problema poput zlostavljanja, nasilja i frustracija u ženskom redovničkom životu, a nadamo se da će dovesti i do promišljanja o njihovom rješavanju i sprječavanju. Veliki je korak naprijed učinjen samim time što se u Crkvi konačno počeo osluškivati vapaj žrtava i što je Kongregacija za ustanove posvećenog života i družbe apostolskog života ozbiljno shvatila njihov apel za pomoć te pokrenula vizitaciju pojedinih zajednica što je dovelo do značajnih promjena.

[1] Predgovor knjizi koji je napisala sestra Nathalie Becquart, dotajnica Generalnog tajništva Biskupske sinode, uvod p. Giovanni Cucci SJ, a tu je i intervju s profesorom Toninom Cantelmijem i prilog profesora Giorgia Giovanellija.
[2] Usp. Uvod, G. Cucci, 20.
[3] Nathalie Becquart, 10

*Ovaj tekst je osvrt jedne naše redovnice na knjigu: Salvatore Cernuzio, Il velo del silenzio. Abusi, violenze, frustrazioni nella vita religiosa femminile, Edizioni San Paolo 2021, str. 208. (fratellanza.net).

VIDEO

Hvala što ste pročitali ovaj tekst. Ako želite pratiti slične sadržaje, pozivamo vas da zapratite naš WhatsApp kanal fratellanza.net klikom OVDJE ili našu Fb stranicu klikom OVDJE.